Stappenplan
Een praktische tijdlijn met belangrijke momenten
in de overstap van basisschool naar brugklas
‘Van Basis naar Brug’ – Een stappenplan
In het (voor)laatste jaar van de basisschool oriënteren leerlingen en hun ouders zich op de middelbare scholen. Vaak heeft de basisschoolleerkracht al aangegeven welk type school het beste bij de leerling past.
Leerlingen van groep 8 ontvangen in de periode van 10 t/m 31 januari hun voorlopig schooladvies. Daarna maken zij de doorstroomtoets. Dit gebeurt in de periode vanaf 27 januari tot en met 16 februari. Uiterlijk 24 maart ontvangen de leerlingen en hun ouders het definitieve schooladvies van de basisschool. Met dit advies melden de leerlingen zich digitaal aan op de middelbare school (vo) in de periode 25 t/m 31 maart. De basisschool zorgt ervoor dat alle benodigde gegevens van de leerling voor 1 april bij de juiste middelbare school terechtkomen.
In de weken daarna neemt de middelbare school contact op met de basisschool om de leerling te bespreken en over te dragen. Tien weken na 1 april krijgt de leerling bericht van plaatsing. Vlak voor de zomervakantie hebben alle leerlingen een kennismakingsochtend op hun nieuwe school.
Hieronder zijn alle stappen van de procedure in een tijdlijn geplaatst:
Belangrijke momenten
- Voorlopig Schooladvies: 10 – 31 januari
- Doorstroomtoets: 27 januari – 16 februari
- Definitief Schooladvies: uiterlijk 24 maart
- Digitaal aanmelden bij middelbare school: 25 – 31 maart
- Basisschool levert gegevens leerling aan bij de gekozen middelbare school: voor 1 april
- Overleg & Overdracht basisschool – middelbare school: 1 april – 1 juni
- Leerling ontvangt bericht van plaatsing: 10 juni
- Kennismakingsochtend nieuwe school: 9 juli
Stappenplan Van Basis Naar Brug
de belangrijkste momenten in de aanmeldingsprocedure op een rij
1 januari t/m 15 maart
Ouders & Leerling – VO-School
Leerlingen en hun ouders bezoeken de open dagen en andere informatiebijeenkomsten op de middelbare scholen. Vóór 1 januari zijn er geen activiteiten voor leerlingen, informatiebijeenkomsten voor ouders zijn eventueel wel mogelijk.
27 januari t/m 16 februari
Ouders & Leerling – Basisschool
Leerlingen maken in deze periode de doorstroomtoets.
voor 1 april
Basisschool
Ouders ontvangen van de basisschool een overzicht van de gegevens die in OSO2 zijn geregistreerd. Ook krijgen zij het formulier ‘Aanmelding bij het voortgezet onderwijs in de regio Eemland’. Dit formulier tekenen zij voor ‘gezien’. Daarnaast vullen de ouders, tussen 25 en 31 maart, het digitale aanmeldformulier van de school van keuze in en versturen deze digitaal.
1 april
VO School
Op deze dag zijn de aanmeldingen bij alle VO-scholen bekend.
vanaf 10 april
VO School
Een enkele keer komt het voor dat een school meer aanmeldingen krijgt dan er leerlingen geplaatst kunnen worden. Dan wordt er geloot. In dat geval ontvangen de ouders van de leerlingen die uitgeloot zijn op 10 april hierover digitaal bericht met een overzicht van de VO-scholen die nog wel plaats hebben. Zij kunnen zich vervolgens tot en met 15 april aanmelden bij een andere VO-school. Of scholen verwachten dat loting7 voor hun school nodig zal zijn, kan het best bij de betreffende school worden nagevraagd. Op donderdag 17 april hebben alle uitgelote leerlingen een VO-school.
voor de zomervakantie
Ouders & Leerling – VO School
Op woensdagochtend 9 juli 2025, de woensdagochtend in de voorlaatste week voor de zomervakantie, is er een kennismakingsochtend op de nieuwe middelbare school. De leerlingen ontmoeten dan hun klasgenoten en hun mentor(en). Ook kunnen zij deze dag hun “Dit ben ik!”-werkstuk inleveren.
10 t/m 31 januari
Ouders & Leerling – Basisschool
Leerlingen van groep 8 ontvangen in de periode 10 t/m 31 januari hun voorlopig schooladvies.
uiterlijk 24 maart
Ouders & Leerling – Basisschool
Op de basisschool vindt een adviesgesprek plaats met (de leerling en) de ouders. De basisschool geeft uiterlijk 24 maart een, bij voorkeur eenduidig, advies1 aan de ouders. Dit advies is bindend en ouders ondertekenen dit.
Voor 1 april
Basisschool
De basisschool registreert het advies in BRON3, zorgt dat in OSO alle gegevens4 van de leerling komen te staan en voegt digitaal het ingevulde formulier ‘Aanmelding bij het voortgezet onderwijs in de regio Eemland’ als bijlage in OSO bij.
Voor de aanmelding van leerlingen die mogelijk extra ondersteuning5 nodig hebben op het voortgezet onderwijs, levert de basisschool aanvullende informatie aan. Voor leerlingen die naar het voorgezet speciaal onderwijs of praktijkonderwijs gaan, is er een toelaatbaarheidsverklaring6 nodig. Meer informatie is te vinden onder links en downloads.
Vanaf 2 april
Basisschool – VO School
De middelbare scholen kunnen alle informatie over de aanmeldingen ophalen uit OSO1 De middelbare scholen nemen contact op met de basisscholen om alle aangemelde leerlingen te bespreken. Dit is de ‘warme overdracht’.
10 weken na 1 april
VO School
De leerling en zijn ouders ontvangen bericht over de definitieve plaatsing op de middelbare school. In 2025 is dit dinsdag 10 juni.
Toelichting
Toelichting op de in de tijdlijn met een x gemarkeerd begrippen.
Advies basisschool (1)
Het advies van de basisschool is bindend en wordt bij voorkeur gegeven door een team van betrokkenen van de basisschool bestaande uit: groepsleerkracht groep 7 en 8 en Intern Begeleider (IB’er). Het advies wordt gegeven op grond van de volgende gegevens van de leerling:
- ondersteuningsbehoefte van de leerling
- toetsresultaten
- doorzettingsvermogen
- taakgerichtheid
- zelfstandigheid
- persoonlijkheidskenmerken
- leerhouding
- persoonlijke omstandigheden
- interesses
- talenten
OSO (2)
De Digitale Overstap Service Onderwijs is een digitaal programma waarmee een snelle en veilige digitale overdracht van leerlinggegevens mogelijk wordt gemaakt.
De basisschool draagt de onderstaande documenten via OSO over aan de middelbare school:
- Entreetoets groep 7
- LOVS toetsresultaten vanaf groep 6
- Scholen die met CITO werken, voegen het leerlingenrapport toe, inclusief de minigrafieken en de leerrendementen. Dit kan (als PDF) in ParnasSys worden gezet
- Dyslexie/dyscalculie-verklaring
Let op: het ontwikkelingsperspectief (OP) in ParnasSys, zoals veel basisscholen binnen de regio Amersfoort gebruiken, is zeer uitgebreid. Het is niet verplicht om alle velden/notities gevuld te hebben.
BRON (3)
Het Basisregister Onderwijs heeft de gegevens van alle leerlingen in het onderwijs. Het gaat om het basisonderwijs, voortgezet onderwijs en het middelbaar en hoger beroepsonderwijs en het universitair onderwijs. Het Basisregister Onderwijs bevat gegevens over de in- en uitschrijving van leerlingen en over examens en diploma’s.
Gegevens (4)
De basisschool draagt de onderstaande documenten via OSO over aan de middelbare school:
- Entreetoets groep 7
- LOVS toetsresultaten vanaf groep 6
- Scholen die met CITO werken, voegen het leerlingenrapport toe, inclusief de minigrafieken en de leerrendementen. Dit kan (als PDF) in ParnasSys worden gezet
- Dyslexie/dyscalculie-verklaring
Let op: het ontwikkelingsperspectief (OP) in ParnasSys, zoals veel basisscholen binnen de regio Amersfoort gebruiken, is zeer uitgebreid. Het is niet verplicht om alle velden/notities gevuld te hebben.
Aanmelding voor extra ondersteuning (5)
Als een leerling op het voortgezet onderwijs mogelijk extra ondersteuning nodig heeft, heeft de middelbare school bij de aanmelding aanvullende informatie nodig (zie hieronder). Aan de hand daarvan stelt de school vast welke ondersteuning noodzakelijk is en of de school die kan bieden. De school bepaalt op basis van deze aanmelding of de leerling geplaatst kan worden of niet. Het voortgezet onderwijs heeft Zorgplicht. Kan een leerling niet geplaatst worden op de school van aanmelding, dan zal die school samen met de ouders zoeken naar een passende plek voor de leerling op een andere school. De aanvullende informatie voor de aanmelding van leerlingen die mogelijk extra ondersteuning nodig hebben op het voortgezet onderwijs bestaat uit:
- Uitstroomniveau en advies van de basisschoo
- Algemene gegevens
- Integratief beeld; de docent geeft aan waarom er een ondersteuningsplan nodig is
- Stimulerende factoren
- Belemmerende factoren
- Onderwijsbehoeften Cognitief en Pedagogisch
- Ondersteuningsbehoeften
- Interventies
Toelaatbaarheidsverklaring bij VSO en praktijkonderwijs (6)
Voor sommige leerlingen kunnen de reguliere scholen voor voortgezet onderwijs onvoldoende ondersteuning bieden. Zij hebben het voortgezet speciaal onderwijs (VSO) nodig om goed te kunnen leren. Wanneer dit aan de orde is, vraagt de VO-school bij het Samenwerkingsverband V(S)O Eemland een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) voor speciaal onderwijs aan. Als de leerling van SO naar VSO gaat, vraagt de VSO-school de TLV aan. De TLV-commissie van het SWV (samenwerkingsverband) beoordeelt de aanvraag en bepaalt of de leerling toelaatbaar is tot het speciaal onderwijs. De school voor speciaal onderwijs bepaalt vervolgens of zij een passend onderwijsprogramma kan bieden voor de ondersteuningsbehoefte van die leerling en of die leerling vervolgens kan worden toegelaten. Praktijkonderwijs is voor leerlingen die op het (speciaal) basisonderwijs maximaal 50% leerrendement hebben op bijvoorbeeld rekenen en begrijpend lezen. Ook voor deze leerlingen vraagt de VO-school een TLV aan en beoordeelt het SWV, op basis van bestaande en landelijk regelgeving, of de leerling toelaatbaar is. Voor meer info: https://www.swveemland.nl/gespecialiseerd-onderwijs/.
- Uitstroomniveau en advies van de basisschoo
- Algemene gegevens
- Integratief beeld; de docent geeft aan waarom er een ondersteuningsplan nodig is
- Stimulerende factoren
- Belemmerende factoren
- Onderwijsbehoeften Cognitief en Pedagogisch
- Ondersteuningsbehoeften
- Interventies
Loting (7)
Het kan gebeuren dat een school zoveel aanmeldingen krijgt dat het gebouw niet groot genoeg is om iedereen te plaatsen. De scholen voor voortgezet onderwijs in de regio Amersfoort hebben afgesproken gezamenlijk voor een oplossing te zorgen wanneer er sprake is van over-aanmelding op één of meer scholen. De scholen maken uiterlijk 26 januari via hun eigen website bekend met hoeveel bruglassen zij in het komende schooljaar van start gaan. Het komt niet vaak voor, maar mocht een school meer aanmeldingen krijgen dan er leerlingen geplaatst kunnen worden, dan wordt er geloot. De criteria voor de loting kunnen per school verschillen. De scholen publiceren deze criteria voor 26 januari op hun website, ook als zij verwachten dat loting niet nodig zal zijn. Een school die toch moet loten, stuurt de uitgelote leerlingen op 11 april een bericht waarin ook vermeld staat op welke scholen er nog voldoende plek is. De leerling meldt zich vervolgens uiterlijk 17 april aan op één van die scholen, rekening houdend met het advies dat hij/zij heeft gekregen. In de regio Amersfoort is er een rijk aanbod aan goede scholen. Over-aanmelding komt slechts in een enkel geval voor en alleen dan wordt er tot loting overgegaan. Mocht een leerling uitgeloot zijn, dan heeft hij nog steeds veel te kiezen. Of scholen verwachten dat loting voor hun school nodig zal zijn, kan het best bij de betreffende school worden nagevraagd.
Praktische links & downloads
Meer weten over samenwerkingsverbanden in de regio, toetsen en advies? Hier onder vind je praktische links naar andere websites en download van handige PDF documenten
Praktische links naar andere websites
Een overzicht met verwijzingen naar externe websites voor meer informatie over voortgezet onderwijs.
Onderwijsverenigingen Regio Eemland
- V(S)O Eemland Homepage – Passend onderwijs door hechte samenwerking
- SWV De Eem Homepage – de vereniging van 24 samenwerkende schoolbesturen van ruim 125 reguliere en speciale (basis)scholen
Passend Onderwijs in de regio Eemland
- V(S)O Eemland – Overzicht scholen – Overzicht scholen en ondersteuningsmogelijkheden.
- Steunpunt Passend Onderwijs
- Passend Onderwijs – Informatie van de Rijksoverheid
- Jeugd- en oudersteunpunt Eemland
Landelijke informatie pagina’s
- PO Raad – De PO-Raad is de sectororganisatie voor het primair onderwijs (PO).
- VO Raad – De VO-raad is een Nederlandse belangenorganisatie van schoolbesturen en scholen in het voortgezet onderwijs).
- Schooladvies en doorstroomtoets basisschool – informatie van de Rijksoverheid
- Onderwijs Inspectie – Informatie van de Rijksoverheid
- Van PO naar VO – informatie over de regelgeving rond de overgang van leerlingen van primair onderwijs naar voortgezet onderwijs, van groep 8 naar de brugklas.
Overzichten en documenten
- Aanmeldformulier bij het VO regio Eemland, versie 2425 (PDF)
- Afspraken overdracht po-vo (PDF)
- Lerarenhandleiding van PO naar VO of VSO met ondersteuningsbehoefte, najaar 2024 (PDF)
- Begeleidend schrijven voor scholen over overstap van po naar v(s)o 2024-2025 (PDF)
- Ouderinformatie aanmelding Voortgezet Speciaal Onderwijs (VSO) 2024-2025 (PDF)
- Overstapprocedure VSO 2024-2025 (PDF)
- PO-VSO tijdspad 2024-2025 (PDF)
- Machtigingsformulier aanmelding voortgezet speciaal onderwijs 2024-2025 (WORD)
- PR en wervingsafspraken 2025-2026 (PDF)
- https://www.swveemland.nl/scholen-in-de-regio/
Samenwerking VO scholen bij aanmelding
De scholen in de regio Amersfoort willen sterke fluctuaties in het leerlingenaantal per school voorkomen. Een plotselinge sterke groei of krimp in leerlingen heeft gevolgen voor onder meer de personele bezetting en huisvesting en zet de interne organisatie van een school onder druk. Dit heeft tot gevolg dat tijd en geld bestemd voor het onderwijs moeten worden ingezet voor de organisatie en (tijdelijke) huisvesting.
De scholen in de regio Amersfoort hebben gezamenlijk meer dan voldoende ruimte om alle leerlingen te huisvesten. Daarom hebben de scholen afgesproken om per school een maximum te stellen aan de instroom. Wanneer zich bij een school meer leerlingen aanmelden dan het vooraf bepaalde maximum, wordt er geloot. De leerlingen die zijn uitgeloot, worden doorverwezen naar een van de andere scholen.
Veel gestelde vragen over eventuele loting
Waarom is er gekozen voor loting bij een eventuele overaanmelding?
De scholen in de regio Amersfoort willen sterke fluctuaties in het leerlingenaantal per school voorkomen. Een plotselinge sterke groei of krimp in leerlingen heeft gevolgen voor onder meer de personele bezetting en huisvesting en zet de interne organisatie van een school onder druk. Dit heeft tot gevolg dat tijd en geld bestemd voor het onderwijs moeten worden ingezet voor de organisatie en (tijdelijke) huisvesting.
De scholen in de regio Amersfoort hebben gezamenlijk meer dan voldoende ruimte om alle leerlingen te huisvesten. Daarom hebben de scholen afgesproken om per school een maximum te stellen aan de instroom. Wanneer zich bij een school meer leerlingen aanmelden dan het vooraf bepaalde maximum, wordt er geloot. De leerlingen die zijn uitgeloot, worden doorverwezen naar een van de andere scholen. Hierin werken de scholen zo goed als mogelijk samen. Loting is de meest eerlijke manier om met een te groot aantal aanmeldingen om te gaan. De praktijk van de afgelopen jaren heeft laten zien dat overaanmelding slechts in enkele gevallen voorkomt. Alle scholen publiceren vóór februari op hun website het aantal brugklassen waarmee zij het komende schooljaar van start gaan. Wanneer het aantal aanmeldingen groter is dan het aantal plaatsen in deze brugklassen, wordt er geloot.
Hoe werkt de loting?
Alle scholen publiceren op hun website het aantal brugklassen waarmee zij het komende schooljaar van start gaan. Wanneer het aantal aanmeldingen groter is dan het aantal plaatsen in deze brugklassen, wordt er geloot. Dit gebeurt slechts in een enkel geval. Mocht loting nodig zijn, dan stuurt de school de uitgelote leerlingen een bericht en meldt op welke scholen er nog voldoende plek is. De leerling meldt zich vervolgens aan op één van die scholen, rekening houdend met het advies dat hij/zij heeft gekregen. Of scholen verwachten dat loting voor hun school nodig zal zijn, kan het best bij de betreffende school worden nagevraagd.
Kun je een tweede of derde keus opgeven?
Een leerling meldt zich voor één school aan. In de regio Amersfoort is er een rijk aanbod aan goede scholen. Over-aanmelding komt slechts in een enkel geval voor en alleen dan wordt er tot loting overgegaan. Mocht een leerling uitgeloot zijn, dan heeft hij/zij nog steeds veel te kiezen.